Jaarverslag HJSC seizoen 2018-2019

De langdurige droogte heeft invloed op onze sportvelden. Begin augustus wordt het beregenen ingeperkt door het waterschap(18. – 10. uur). Na 10 weken droogte valt er op donderdag 9 augustus 2019 eindelijk hemelwater.

Zaterdag 11 augustus 2018 start hoofdtrainer Broer Wiebe de Ringh de trainingen voor dit seizoen. Een bijna voltallige selectie(20 spelers) is aanwezig. ’s Middags hebben de mannen een leuke “paintball” activiteit. Gelukkig zijn er dit seizoen met Timo Wittermans (teammanager) en Astrid Breed(verzorging) prima assistenten.

De beide oefenwedstrijden(W.W.S. uit en Waterpoort Boys thuis) worden beide verloren. Aan het hoofdveld is duidelijk te zien, waar minder gesproeid is.

De nieuwe dug-outs zijn voorzien van 2 H.J.S.C. stickers, “Vriendenclub v.v. H.J.S.C.” en Vrienden van S.C. Heerenveen. Er zijn in augustus een 5-tal nieuwe sponsorborden geplaatst met dank aan onze actieve H.J.S.C. sponsorcommissie.

Aan de voorzijde zijn in november nog eens 10 H.J.S.C. tussenborden geplaatst.

Op de fraaie H.J.S.C. website zijn de bedrijven, die een sponsorbord hebben te zien. Erro Hofstra zorgt voor onze actuele website. Bij de thuiswedstrijden van H.J.S.C. 1 wordt een kleurige A3 affiche met wisselende balsponsor en een pupil van de week(indien aanwezig) gemaakt. Nieuw is de stander waar de wedstrijdbal op ligt. Het programmaboekje wordt weer door Grietje van der Zee aan de bezoekers verkocht.

Van alle selectie spelers is een individuele foto gemaakt, die bij de voorbeschouwing op de website wordt gebruikt.

Onze jeugd- en seniorenkeepers worden tot ieders tevredenheid door Hendrik Feenstra uit Sneek getraind. Dit voor het 28-ste seizoen.

De bekerloting koppelt H.J.S.C. 1 aan Heeg 1(verdienstelijke 0-0), T.O.P.’63 1( kansloos, 4-0 verlies) en S.S.S.’68 1(goede 2-0 winst). H.J.S.C. 2 speelt 2 bekerwedstrijden(SWZ Sneek 2, 2-1 winst en IJ.V.C. 3 2-1 verlies).

De Jackie Reen Bokaal gaat na 4-2 verlies van H.J.S.C. de 30+ selectie terug naar Heeg. Na de wedstrijd wordt Jan Koopmans bedankt voor zijn ruim 33-jarige H.J.S.C. carrière. Jan ging altijd voorop in de strijd.

Op de goed bezochte H.J.S.C. ledenvergadering(vrijdag 7 september 2018) nemen we afscheid van penningmeester David Viersen, die vanaf 2010 met veel plezier in het bestuur zat. Als herinnering krijgt David een weerstation met inscriptie mee. De opvolging is met Tristan Kouwenhoven en Nils de Lange dubbel geregeld.

De forse investering in de nieuwe dug-outs en de aanschaf van de eigen feesttent wordt verantwoord. Het seizoen 2017-2018 wordt afgesloten met een klein voordelig saldo(€ 104.). In mei 2018 is de nieuwe Privacy wetgeving ingevoerd. Vertrouwenspersonen zijn Coos Veltman en Janet Gietema.

Het senioren jaarverslag wordt door middel van 25 sprekende foto’s van de secretaris gepresenteerd. De afgetreden Karin Sijbranda leest voor de laatste keer het OHH jeugdverslag voor. Het financieel overzicht van Willem Dijkstra vermeldt een onttrekking aan de reserve(€ 3.000.) door een forse investering in de jeugdtrainers en materiaal. De H.J.S.C. sponsorcommissie “skarrelt moai troch” meldt Timo Wittermans. Hoofdsponsor Wiersma tandheelkunde heeft voor 1 jaar bijgetekend.

Het nieuwe 5-koppige bestuur van de “Vriendenclub v.v. H.J.S.C.” kan terug zien op een geslaagde avond(12 april 2018) met oud voorzitter Riemer van der Velde van S.C. Heerenveen. Het ledental groeit. De financiën zijn gecontroleerd.

Sjoerd Tigchelaar sr. roemt het vrijwillige werk en alle namen van de vrijwilligers. De gemeente heeft een nieuw toegangshek en grastegelpad gefinancierd. De tegels aan De Toerzijde zijn eruit gehaald, de hele kant(100 m) is opgehoogd en wordt morgen opnieuw bestraat. De 40-jaar oude waterpomp zal deze winter grondig worden opgeknapt(o.a. Nieuwe ventilator, poelie en filters).

De 3 ronden van de verloting geven naast de mooie prijzen een stuk gezelligheid. Voorzitter Piet Jan Nauta kan 22.45 uur ieder wel thuis wensen.

H.J.S.C. 1: De competitie start met een 3-2 uitzege tegen Ens 1. Na de verloren wedstrijd uit tegen Espel(4-2) wordt er 4x achter elkaar gewonnen. Door de gunstige uitslagen is men zonder zelf te spelen zaterdag 8 december 2018 “winterkampioen” en is de 1e periode voor H.J.S.C. 1(10-20). Helaas wordt 1 week later geheel onnodig de uit wedstrijd van S.V.B.S.’77 1 verloren(3-2). In de 5e klasse A kan dit seizoen iedereen van elkaar winnen, zodat het tot het eind spannend zal blijven.

Door het droge weer worde verscheidene trainingen op het hoofdveld door de ruime selectie afgewerkt. Hoofdtrainer Broer Wiebe de Ringh meldt zaterdag 17 november 2018, dat hij nog voor 1 jaar bijtekent.

H.J.S.C. 2: Zij spelen in de reserve 6e klasse. Rohald Boonstra en Jeroen Stouthart(vanaf oktober 2018) zijn de leiders. De resultaten zijn wisselend. Na 2 gewonnen, 2x gelijk en 5 verlies partijen staat “It Twadde” op een 9e plaats.(9-8). Door de inbreng van jonge spelers moet dit beter kunnen.

H.J.S.C. 45+/ 7×7: Zij spelen op 4 vrijdagen de poule wedstrijden tegen Oudega 45+, Renado 45+ en V.V.I.45+. Hoofdcoach Hans van der Hoek heeft een ruime selectie ter beschikking. Op de laatste speeldag in Idskenhuizen(2 november 2018) worden de mannen kampioen(12-21). Dit betekent 1 bos bloemen en 1 bier voor de spelers. In het voorjaar zullen we ook met een 35+ team deelnemen.

Vanaf november zijn er weer nieuwe lange groen-witte H.J.S.C. sjaals te koop. Halverwege december kon er in het dorpshuis tijdens een wintermarkt op een H.J.S.C. bord met 3 ronde gaten met punten worden geschoten. Er is wat afgeknald.

Alle sponsors hebben eind december een kerstkaart met H.J.S.C. pen en nieuwsbrief ontvangen. Dit wordt wel gewaardeerd.

Tussen oud en nieuw heeft een commissie voor de 3e keer het oud- en nieuwjaarsfeest georganiseerd. Deze keer voor het eerst in de eigen feesttent. De organisatie was dik voor elkaar. Velen hebben elkaar “lok en seine” gewenst.

Zaterdag 12 januari 2019 strijden 6 teams om de titel in het zaalvoetbaltoernooi. Het team van Jiskefets B.U.V.O.V.V.(Nils, Andries, Rohald, Egbert, Henk H. en Jetze) is de sterkste en ieder ontvangt een mooi pakket. In het dorpshuis staat deze keer voor bijna 60 personen een winter BBQ buffet klaar. Een voltreffer! Trainer Broer Wiebe de Ringh vindt dat een gevoel goed moet zijn en we weten wat we moeten doen(“Kampioen worden!”). De H.J.S.C. website en sociale media zijn in goede handen van Erro Hofstra. Hij verdient de plaquette en een fles wijn als H.J.S.C.-‘er van het jaar 2018. Voorzitter Piet Jan Nauta haalt met de nodige kwinkslagen herinneringen op uit het matige(plaats 9) seizoen 2005-2006. Hij merkt in de provincie Friesland, dat H.J.S.C. bekend is en “koester de zaterdag”, geldt voor ons allen. Er worden veel lootjes verkocht. De vleesprijzen worden direct gesneden en zo was het weer een prachtige start in het nieuwe jaar.

Op een koude zaterdagmorgen(19 januari 2019) zijn alle 600 liter bakken lekkere snert in onze dorpen en omgeving verkocht.

Alle leden van de “Vriendenclub v.v. H.J.S.C.” hebben een H.J.S.C. mini shirt nr. 12 thuis ontvangen. Een groot bord met shirtjes van de vrienden heeft een mooie plek in de ontmoetingsruimte van het dorpshuis gekregen.

Naast een 4-tal nieuwe reclameborden is een H.J.S.C. WELKOM bord, waarop de H.J.S.C. familie u een beetje zon op al uw wegen wenst geplaatst.

H.J.S.C. 1:

Na 2 oefenwedstrijden wordt op zaterdag 9 februari 2019 met 2-2 gelijk gespeeld tegen nummer 2 Ens 1. Na de 1-0 winst op kunstgras tegen IJ.V.C. 1 worden 3 wedstrijden in maart gewonnen. Als de “Gaasterland Express” de supporters op 6 april 2019 naar Bakhuizen brengt en hier vrij gemakkelijk met 3-0 wordt gewonnen, kunnen we er niet omheen: Het kampioenschap van H.J.S.C. 1 komt dichtbij. Het 3-0 verlies tegen S.V.B.S.’77 1 voelt een week later als een domper. Na de spectaculaire wedstrijd tegen Steenwijker Boys 1(4-4) valt de beslissing op de mooie zaterdag 11 mei 2019. Door een 3-0 zege op S.C. Espel wordt H.J.S.C. 1 na 22 jaar(1997)KAMPIOEN. Hier is een mooie reportage voor Omrop Fryslân van gemaakt. Thiis Dijkstra wordt voor zijn vele verdiensten benoemd tot ERELID van v.v. H.J.S.C. Hij reikt de grote kampioenschaal uit aan aanvoerder Mark Tesselaar. Een fantastisch moment, waar vele supporters getuige van zijn. In het dorpshuis krijgen alle spelers een groen kampioenshirt en de medailles van K.N.V.B. ambassadeur Minne Modderman. Leider Timo Wittermans geeft alle selectie spelers een fles wijn met een groene H.J.S.C. danktekst(H.J.S.C. 1 is nu voor de 5e x kampioen). Na een luidruchtige tocht op de HEGO vrachtauto door onze dorpen duurt de feestvreugde ’s avonds nog lang voort.

Het seizoen wordt met een 8-3 overwinning tegen onze vrienden van Blokzijl 1 afgesloten(20-43). Vermeldingswaardig is dat de H.J.S.C. feesttent al is opgezet en het prachtige weer nodigt uit enkele biertjes te drinken en het BBQ vlees te nuttigen.

Volgend seizoen 4e klasse. We hebben er nu al zin in.

H.J.S.C. 2:

Het competitie verloop is wisselend. Het team raakt niet echt ingespeeld, zodat men lager eindigt(8e plaats), dan vooraf werd verwacht. Complimenten voor teammanager Rohald Boonstra, die achter de schermen veel regelwerk verricht.

H.J.S.C. 35+/ 7×7:

Het nieuwe team van hoofdcoach Jelte Raap speelde op 4 vrijdagavonden in een prachtige regiopoule met Bakhuizen 35+, N.O.K. 35+ en Woudsend 35+. Aan het eind staan ze met 12-22 op doelsaldo als 1e (+7) boven Woudsend(+6). Een keurige prestatie. Na afloop was het overal gezellig in de club kantines.

H.J.S.C. 45+/ 7×7:

De grote selectie van 45+ was nodig om 5 avonden(Delfstrahuizen 45+ kwam erbij) met een team aanwezig te zijn. Dit voorjaar is men 2e geworden(20-27, maar iets beter doelsaldo((+4, resp. +1), dan de leeftijdsgenoten van Oudega 45+.

*H.J.S.C.-DAGEN 2019, 31 MEI EN 1 JUNI.

De warme H.J.S.C. dagen zijn grandioos verlopen. Vrijdagavond starten we met het 45+/ 7×7 toernooi. De 7 deelnemende teams spelen allemaal 1x tegen elkaar. De grote medailles gaan naar het team van leider Ger Dirk van der Horst: Heeg 45+. De spelers van Oudega 45+ waren ook best “op skik” met hun tweede plaats. Leuk was dat oud speler Jan Koopmans enkele ronden van het Draaiend Rad de nummers van de prijzen achter de microfoon opriep. Met klevende ballen haalde Jorrit Bergstra uit Heeg de hoogste score van 97 bij het geplaatste 5 m hoge voetbaldarts spel.

Zaterdag 1 juni 2019 spelen de JO 8 t/m JO 15 jeugdspelers 2x tegen hun ouders en het levend tafelvoetbalspel is ook leuk te doen. Het welbekende broodje knak en deze keer verkoop plankjes met nummers voor leuke prijzen.

Tien teams deden vanaf half 3 mee aan het H.J.S.C. mixtoernooi. Dryltsko(Met Pieter Kor Spoelstra) wint in de “prestatie” poule na het beter nemen van penalty’s tegen 6 dissels en een bijl(Heeg). De Jeugd fan Tsjinwurrich wint de wisselbeker en 1 consumptie in de “recreatie” poule na de 1-0 winst tegen Jenny’s Boys.

Hoofdtrainer Broer Wiebe de Ringh blikt terug op het prachtige seizoen. Talent van het seizoen wordt JO 19 speler Jelger de Boer, die zijn debuut maakte in en tegen Woudsend 1. Timo Wittermans laat weinig heel van de selectie spelers en dan blijft alleen keeper Johan de Boer over, die voor de 2e keer “Speler van het jaar” wordt. Aanvoerder Mario Nieuwenhuis bedankt de H.J.S.C. 2 leiders met een mooi pakket. Voor alle H.J.S.C. vrijwilligers staat een hartig H.J.S.C. vleespakketje klaar.

Op professionele wijze wordt het H.J.S.C. olé, olé op initiatief van Wietze Wempe met hulp van Sipke de Boer in de studio opgenomen. De nieuwe tekst wordt met een 4-tal H.J.S.C. selectie spelers gepresenteerd en is een knallende hit en een melodie die lekker blijft hangen. Dit wordt zaterdagmiddag half 3 het opkomst lied, als het eerste thuis speelt.

Zanger Jelmer treedt vanwege het heerlijke weer eerst buiten en later in de tent op en zijn repertoire zorgt voor een prachtig feest.

Spontane veiling: De tentgangers boden o.a. gul op de aanvoerdersband van Mark Tesselaar, de voetbalschoenen van Pieter Wiersma en een dag met Piet Jan Nauta op de perstribune van Cambuur. Het levert onze penningmeesters, die zelf ook meeboden in totaal € 778. voor de H.J.S.C. kas op.

Dank aan de H.J.S.C. dagen commissie en vrijwilligers, die ook de dag erna weer met het opruimen en schoonmaken paraat waren.

Een ongekende feestelijke afsluiting van een memorabel seizoen 2018-2019!

*H.J.S.C. ALLERLEI.

-De H.J.S.C. sponsorcommissie heeft een actief jaar beleefd. Reclameborden, shirt- en balsponsoring en we zullen in de toekomst horen van nieuwe Fan artikelen.

-De “Vriendenclub v.v. H.J.S.C.” is door actieve werving van het bestuur gegroeid(Ruim 50 leden). Het is fijn zo nu en dan een beroep op financiële ondersteuning te kunnen doen.

-Het oud papier is dit seizoen weer 7x door vaste helpers en vrijwilligers van H.J.S.C. en de basisschool opgehaald. Johan de Boer coördineert het namens v.v. H.J.S.C. De papiercontainer staat naast de P.K.N. kerk.

-In het na- en voorjaar is er overleg met het OHH jeugdbestuur geweest De inzet van bestuur, trainers, leiders en vrijwilligers verdient waardering. Ook de jaarlijkse acties van de Activiteiten Commissie zijn het vermelden waard.

-Vóór de maand juni zijn al 2x de waterslangen over het hoofd- en trainingsveld uitgelegd. In perioden van droogte is de afspraak, dat we regelmatig sproeien.

-Als de doorstroming vanuit de jeugd naar de senioren wat minder is, is goede bezetting van 2 senioren teams op zaterdag wel eens lastig. Oudere spelers vinden het voetballen op vrijdagavond prettig en hoeven zaterdags niet meer zo nodig.

-Het is prettig, dat het contact met dorpsverenigingen Far-út(2e keer beachvolley en -voetbal toernooi in juli) en kaatsclub “De Boppeslach”(Gebruik van elkaars terrein) goed is. Verdere samenwerking is niet uitgesloten.

-De late vakanties hebben tot gevolg dat de (beker-)competities op zaterdag 31 augustus 2019 beginnen.

Na dit prachtige seizoen zien we uit naar toekomstig sportief voetbalvermaak op sportpark “Oan it Far!”

Jaarverslag vv Oudega, H.J.S.C Heeg seizoen 2018/2019

Het seizoen 2018/19 begon met de startdag in Oudega op 31 augustus 2018. Hierbij werden alle jeugdleden van de OHH van JO-8 t/m JO 15 uitgenodigd om zich weer te presenteren op het voetbalveld. Op het moment van de startdag beginnen we met 217 leden waarvan er 48 van vv Oudega, 55 van HJSC en 114 van vv Heeg komen. Al deze spelers zijn verdeelt over 20 teams:

3 JO-8, 3 JO-9, 2 JO-10, 2 JO-11,

1 JO-12, 2 JO-13, 2 JO-15, 3 JO-17 waarvan 1 meisjesteam

en 2 JO-19 team’s.

Na het spelen van de bekerwedstrijden wordt besloten om de JO-12 op te heffen met gebrek aan spelers wegens blessures. Deze spelers werden in goed overleg met leiders en ouders verdeeld over JO-11 2, JO-13 2, JO-15 2 en meisjes JO-19 1.

Vanaf de JO-8 t/m de JO-10 hebben dit jaar 1x trainen en facultatief als 2e training op vrijdag middag.

Bijna 60 vrijwilligers hebben zich ingezet voor de jeugd als trainer en/of leider om de jeugd te laten groeien in het voetbal, maar vooral ook om plezier te krijgen in het ‘spultsje’.

Niet alleen de leiders en trainers zijn aktief bij de jeugd, ook tal van commissies hebben zich weer ingezet. Zoals de activiteitencommissie voor het organiseren van de start en slotdag

maar ook moet de jeugd langs de deuren met chocoladeletters. Ook de toernooicomm voor het regelen van het onderlinge toernooi in de winterstop. De materialencomm. Voor het verzorgen van de tenue’s, coachjassen, waterzakken etc. Het wedstrijdsecretariaat dat de planning rond de wedstrijden altijd regelt. En natuurlijk de financiële commissie die de uitgaven en inkomsten bijhoudt. En tenslotte de web beheerder.

In totaal zo’n 80 mensen die vrijwilligerswerk doen voor de jeugd.

Het OHH-bestuur heeft een kleine verandering ondergaan.

Namens HJSC zaten Karin, Hans de Boer en Hans van der Hoek in het bestuur. In het bestuur namens Heeg: Jacob, Joris, en Bouwe. En vanuit Oudega: Grietje en Patrick en Aede Piet.

Inmiddels zijn Karin en Bouwe afgetreden en is hun plek ingevuld door Freeke (Oudega) en Maarten (Heeg).

Op het sportieve vlak in de competitie deden JO-10 en JO-11 het heel goed en werden beide teams najaarskampioen. En in het voorjaar werd de JO-17-1 kampioen en wederom de Jo 10-1.

Ook deed de JO-10 in de beker heel goed. Dit team mocht op 1 juni strijden om de KNVB beker en gingen met een volle spelers- en supportersbus naar  Zuidwolde. In de finalewedstrijd mochten ze het opnemen tegen Zuidwolde Be Quick en Harkstede. Waar Be Quick 1e werd en en OHH verdienstelijk 2e .

Ook in de winterstop waren er weer onderlinge toernooien waaronder het Wymbritstoernooi en het onderlinge toernooi van de D, E en F-pupillen. De pubquiz die gepland stond op 11 mei ging niet door wegens te weinig animo.

Op 17 mei  stond de strijd om de Durk de Jong penalty bokaal gepland. Deze werd afgelast om een triest sterfgeval in Heeg. Dit werd later op 6 juni alsnog ingehaald.

Op 1 juni werd de slotdag gehouden op de HJSC feesten waar de heiten, memmen broers of zussen het mochten opnemen tegen de jeugdteams. De aktiviteiten commissie had weer allerlei activiteiten voor de jeugd bedacht waarin ze zich konden uitleven.

Kortom een stralende dag voor de afsluiting van een mooi voetbalseizoen.

Alvast vooruit kijkend naar het nieuwe seizoen zijn we alweer bezig geweest om de teams zo goed mogelijk in te delen. Het was een hele puzzel om alle spelers in te delen op het juiste niveau en met hun eigen leeftijdsgenoten. Het streven is natuurlijk om iedere speler het beste tot zijn of haar recht te laten komen. Het is bij een enkel team niet gelukt om een vaste leider te krijgen. Dit is opgelost door van iedere speler een ouder om toerbeurt als leider mee te laten gaan naar een wedstrijd om de jeugd te coachen/leiden. Gelukkig kan op deze manier ook dit team blijven voetballen.

Als laatste wil ik iedereen bedanken die zich op welke manier dan ook heeft ingezet voor de jeugd van OHH. Zonder vrijwilligers zou de club niet kunnen bestaan.

We hopen weer op een mooi voetbalseizoen voor iedereen!

Namens het jeugdbestuur van OHH, Hans van der Hoek